- Spørgsmålet om Gud og menneskeheden. Folk, der føler presset fra en besættelsesmagt, spørger ofte: "Gud, hvor er du?" Men ifølge Raheb siger man i Gaza: "Gud er min forsvarer. Hvor er den arabiske verden? Den muslimske verden? Kirken?” "De føler sig ikke forladt af Gud. De føler sig forladt af menneskeheden, og verdens stilhed er øredøvende,” sagde han. "Vi er nødt til at tænke over, hvad det betyder, når folk mister deres tro på menneskeheden. Det er meget sværere end at miste troen på Gud."
- Spørgsmålet om menneskerettigheder. Da de ser støtten til Ukraine efter den russiske invasion, "palæstinensere spekulerer på, om menneskerettigheder virkelig er universelle," sagde Raheb. Regeringer har finansieret menneskerettighedsinitiativer rundt om i verden, "men når vi havde brug for at forsvare menneskerettighederne, er de der ikke," sagde han.
- Spørgsmålet om, hvad Raheb kaldte "folkemordsteologi." Han bemærkede, at nogle af Israels premierministre har sammenlignet sig selv med Joshua og ledet erobringer i Guds navn.
- Krigerguden og krigerstaten. Mens befrielsesteologer ser på Guds befriende handlinger i Anden Mosebog, er Gud som kriger "mere synlig i Josva og Dommere," sagde Raheb.
- Afkolonisering af Palæstina og afkolonisering af Bibelen går hånd i hånd. "Vi har så meget at gøre som teologer, politikere og som mennesker for at bringe retfærdighed, fred og forsoning til verden," sagde Raheb. "Vi er nødt til at afslutte kolonialismen af bosættere, så israelere, palæstinensere, kristne og muslimer kan dele jorden på lige fod."
Mitri Raheb gjorde det klart, at "vores problem er ikke med den jødiske tro. De var en del af det palæstinensiske folk indtil 1948.” Når folk taler om, at Gud giver landet Palæstina til Israel, "mener de at støtte kolonialismen fra bosættere," sagde han. Han mindede om, at historien for Palæstina ikke startede med Hamas' angreb den 7. oktober. "På Jesu tid var Palæstina under imperialistisk romersk besættelse. Så længe der er besættelse, vil der altid være modstand. Jeg personligt er ikke for væbnet modstand,” sagde han. "Den bedste måde at bekæmpe terrorisme på er at give folk håb. At bekæmpe terrorisme med mere militær magt er kontraproduktivt. Det skaber mere terrorisme.”
Han kaldte indsatser som Peace through Development for "en mislykket politik. Man kan ikke erstatte værdighed ved at kaste penge efter folk … Der er brug for udvikling, men vi har brug for, at folk har handlefrihed.” Første Mosebog 1 lærer, at vi er "skabt i Guds billede", og de fleste mennesker tror, at mennesker er udstyret med umistelige rettigheder. "Det er det, palæstinenserne tørster efter.”